fredag 9 mars 2012

Frossar i receptläseri....

Det är något visst med att läsa namn på recept. Dom kan få en att tänka på gamla svunna tider med nära och kära, måla upp scenarier som man för längesedan trott var bortglömda som Farmor Majas stekta hälleflundra. Sedan finns det dom recepten som inte säger särskilt mycket men ändå får det att vattnas i munnen som "seg kladdkaka". Recepten som man inte riktigt vet vad dom står för men det låter som ren och skär poesi, med ord som smörslungad, rostad, kanderad, olivmarinerad....mmmmmmmm.... Min meny ikväll är en blandning. Jag kommer inte skriva ut dem någonstans mer än här men den låter som följer:
- Petras brietårta med plommon tomater och basilika.
- Fänkålssoppa med rostade valnötter och fetaost.
- citrusterrin med mynta, vaniljglass, kanderade valnötter med passionfruktsrippel.
Jag tänkte att eftersom både förrätt och desserten är ganska maffiga så passar det med soppa som huvudrätt. (Man måste ju få plats med lite godis också.)
Jag hoppas jag hinner ta lite snapshots på maten... Lovar att lägga ut recepten senare (dom låter avancerade men är sjuuuukt lätta och går bra att förbereda innan alltså något som ni kan sno rakt av!)

Kramar
Mika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar