onsdag 6 oktober 2010

Inspiration!

Minst en gång i veckan kör jag till ett stort varuhus och lägger en summa pengar på mat. Det känns inte inspirerande och inte roligt! Det är i princip samma saker i mina påsar varje gång...och när jag går där inne så känns det som halvfabrikats-produkterna skriker åt mig:
-Köp mig! Jag är nästan färdig!!! (jag innehåller inte så mycket vettigt, jag är inte så god dessutom kostar jag en massa pengar...men du spar tid och ork!!!)
Så då väljer jag att titta på råvarorna... dom enkla, nyttiga och goda alternativen... men vad säger dom då? Jo:
-Hahaha.... köp oss om du vågar!!! Du vet inte riktigt vad du ska göra med oss och antagligen kommer vi ligga i ditt kylskåp till det börja växa mögel på oss och då kan vi krypa ut själva!!!!

Jag vet faktiskt inte vilket av grupperna jag föredrar... jag är bara glad om jag kommer ut med något mer intressant än potatis, fil, frukt, bröd och ost i påsen.

...stilla i mitt huvud undrar jag varför det känns så motigt. Varför känns det så tråkigt? OCH VAR I HELVETE FINNS INSPIRATIONEN???? Är det jag som kund som ska stå för allt förutom reklam och varupåfyllnad? Vill dom inte att jag ska spendera mina pengar här? Jag förstår inte!!!

Här kommer lite tips till dom fruktansvärt tråkiga matbutikerna:
*Fixa en handelslista med recept på tre vardagliga enkla rätter! Kör olika teman: högtid, husmanskost, vegetariskt, asiatiskt... skriv handelslistan så man vet under vilken avdelning man hittar vad och byt ut foldrarna en gång i veckan!!! Sätt upp dom mitt för ingångsgrindarna så man inte missar dom!
*Ställ i ordning korgar med recept och produkter i. Gärna med säsongsteman: julbak, råkostsallad, påsklunch...
*Inspirerande personal som pratar mat är också ett önskemål... tänk om man skulle kunna göra som oss (på bolaget) och gå fram säga: Jag är sugen på någon slags fisk idag! Vad har du att rekommendera?...mhm... intressant... men jag tycker inte om saffran... ok... har du receptet där... jamen vad bra! Var hittar jag allt det där? ÅÅÅh visar du mig runt och stoppar allt i min korg... nej men OJ vilken service! Du FÖLJER MED HEM OCH LAGAR MATEN OCKSÅ??? Halleluja...

...okej den sista är kanske lite att ta i.

Är det någon där ute som håller med mig, eller är alla super energiska i köket varje dag med massor av inspiration och kunskap???

Kram
Mika

8 kommentarer:

  1. Hej. Vet precis hur du känner. Har du testat att köpa hem matpåse med recept på nätet. Kompisar som testat tycker det är super.

    SvaraRadera
  2. Vilken grymt bra idé....jag skulle absolut nappa på det där! Ta upp det i en butik och se om du råkar träffa rätt person som lockas av tanken och kanske provar det! Om du berättar med samma glöd som i detta inlägg så måste ju nån bli lockad, hur kan man tacka nej till ett sånt förslag?? Kram ps. jag kör ju på den där kassen som kommer till dörren, pga av min avsaknad av inspiration...det funkar perfekt för mig ds

    SvaraRadera
  3. Toppenidéer som jag absolut skulle haka på! Det där med recept hittade jag faktiskt på min mataffär i veckan. Vid frukt- och grönsaks avdelningen hade de recept på lax i ugn med chili och en avokadosallad. Vid receptbunten låg avokado, chili och sallad. Det var i princip bara att hämta laxen. Grönsakerna var dessutom lite nedsatta i pris. Men det behövs MER sånt precis som du säger för
    matinspirationen är verkligen INTE alltid på topp. Så du är inte ensam om det där

    SvaraRadera
  4. Jag tror ICA kör något typ veckans recept nu med ingredienseran samlade i en liten monter. I alla fall min ICA.
    Men, nej, jag har inte så mycket inspiration heller. Det händer men inte varje dag precis.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar det där med färdiga korgar, men än bättre, att det på varje avdelning finns en "inspirationskorg" med en vegetarisk rätt, en kötträtt, en fiskrätt, en kycklingrätt och en fredag-lördagsmysrätt. En rätt i veckan, sen så byter man. Och det får ta MAX en timma att fixa totalt från att man ställer sig vid spisen till att bordet är dukat (ja, man ska hinna duka också inom en timma!). :-) Hmmm...affärsidé? :-)

    SvaraRadera
  6. Ps. Jag gör en veckomeny varje helg inför veckan som kommer. Denna veckan har vi på menyn:
    1. Lasagne pronto
    2. Pasta med lax & lime
    3. Korv stroganoff
    4. Kassler med curry
    5. Torsk med äggsås
    6. Köttfärslimpa
    7. Pytt i panna med överblivna köttbitar, ärter och morötter.

    Säg till om du vill ha recept! :-)

    SvaraRadera
  7. Åh... vad bra det lät... och gott! Jag tar gärna recept på "lax med lime" och "torsk med äggsås" tack!

    SvaraRadera
  8. Välkommen in i min blogg, där finns recepten för hela veckan! :-)

    SvaraRadera