torsdag 25 september 2014

Fed-up på fed-ex.

Ikväll:
Checkar in på fed-ex hemsida. Knappar in trackingnumret, väntar en stund, läser på skärmen:
Väntad leverans: Unavailable.
I blixtfart stiger pulsen och jag skriker rakt ut.

Två dagar sedan:
Kollar mailen. Läser att målningar som ska skickas till Edsviks höstsalong ska vara inne den 25:e.
-AAAAaaargh! Det är två dagar till dess!
Tar kontakt med Fed-ex. Dom kan fixa.
-Ja men du måste fylla i en egen fraktsedel on-line.
Det klarar jag! Men då måste jag först paketera målningen.
Tittar frågande på den STOOOORA målningen. Glad och ledsen över att det var den största målningen som kom med i den jurybedömda utställningen.
Svettas med papper, tejp och papp i tre timmar (det gör ont när tejp fastnar på läpparna... jätteont när det gör det 16 gånger i rad)
Med blödande underläpp, pappersskärsår på fingrarna och svettig nacke fyller jag i Fed-ex blanketter på datorn. Ett steg kvar.
"Hämtas 13:00" Japp det tar vi! Paketet är färdigpaketerat, cv skrivet och andra blanketter färdiga.
Trycker på "färdigställ".
ERROR!
Trycker igen.
ERROR!
Trycker 15 gånger på rad.
"Din beställning går inte att ta emot då tiden för hämtning har passerats"
Klockan är två minuter över ett.
Jag finner mig i att dom kommer dagen efter.

En dag sedan:
Gubben tar ledigt från jobb. Paketet ska hämtas. Gubben berättar i efterhand:
En svart skåpbil stannar utanför huset.
Sambon öppnar.
-Wow! Säger fed-ex killen.
-Det är en målning, säger sambon. Så lägg den inte underst!
-Aha. Säger fed-ex killen, lyfter upp paketet och kastar in det i bilen.

Idag:
Paketet har nått Malmö 06:15.
Jag förstår inte varför paketet åkt söderut i ett halvt dygn (en resa som normalt tar en timme) när det ska norrut och levereras om mindre än tolv timmar.
Jag lutar mig bakåt och tänker att det inte är lönt att stressa över saker som jag inte rår över.

Nu:
Tuggar fradga.
Tänker vara vaken till 08:00 imorgon när kontoret öppnar. Jag tänker domdera tills personen i telefonen sätter sig på cykeln, åker och hämtar mitt paket, vart det än må vara, sätter det på pakethållaren och cyklar till Sollentuna med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar