tisdag 11 februari 2014

I kundvagnen.

Det är något som känns väldigt, väldigt fel när jag införskaffar mat till mig och de mina. Jag får en känsla av att alla som tittar ner i min vagn liksom höjer på ögonbrynen och fnyser.  Det var inte lika jobbigt för bara ett år sedan. Då var problemet inte lika stort för utbudet var begränsat. Nu hittar jag min typ av varor i alla diskar och det är BRA! Men att det ska stå "ekologiskt" i klaraste grönt på allt jag handlar är något frustrerande och jag känner mig som ett pretto och viktigpetter. Jag förstår inte märkningen. Alltså jag förstår vad den står för men varför står den där? 
Ekologiska morötter?  Nej. Du måste mena:
MORÖTTER. 
Ekologiska ägg?
Nej. Fel. Det ska stå:
ÄGG.
Det är den andra maten, den med allt fixande och trixande som ska ha märkningen.
"Besprutade morötter"
"Genmanipulerade betor"
"Ägg smaksatta med antibiotika"
Det känns ärligare tycker jag. Dessutom tycker jag att vi ska slopa momsen på den naturliga maten. På så sätt skulle fler ha råd att välja just den. Alla skulle vinna på det, människor, djuren och naturen,. Jag tror att väldigt få skulle välja "besprutad sallad" då.
Vad tror du?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar