lördag 2 november 2013

Bagateller.

Det är bagateller som gör livet. Det är dom små byggstenarna i det stora hela. Dom stora sakerna bara ändrar förutsättningarna för bagatellerna. Tänk själv en bok som bara innehåller det stora:
Han blev kung.
Inte mycket till berättelse det där. Och vääääääääldigt kort. 
Roligare att skriva:
Han blev en prillig kung med en fallenhet för skalbaggar. 
Fortfarande kort berättelse men mycket roligare. Sedan kan jag fylla på med en massa detaljer... Och så blir det en fascinerande historia, med massor av galenskap och kärleksmums. 
När ni sedan återberättar historien kommer ni säga:
Handlade om en som blev kung.
Men i ert huvud kommer ett helt skådespel målas upp.

Det är de små sakerna som gör det. I mitt liv är jag fascinerad över att en liten papperslapp, som försvann någonstans mellan postlådan och mina ögon för tre år sedan, säkerligen ändrat hela mitt liv. En liten inbjudan som kommit bort, vilket lett till så mycket funderingar och undringar... 
Det är dom små sakerna som gör det. Oftast vet man nog inte ens om dom. 

Kram
Mika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar